Volvo XC40 Recharge P8 AWD -täyssähköauto on herättänyt suurta kiinnostusta

Volvo Cars on nyt virallisesti avannut valituilla markkinoilla tilauskirjat XC40 Recharge P8 AWD -täyssähköautolle, joka perustuu yhtiön suosittuun SUV-malliin. Suomi on yksi valituista markkinoista maailmassa, mihin malli saapuu tänä vuonna. Valintaan vaikutti Volvon vahva markkinaosuus lataushybrideissä, joista joka toinen Suomessa myytävä auto on Volvo.

Kymmenet tuhannet asiakkaat ovat osoittaneet suurta kiinnostusta täysin sähköistä XC40-mallia kohtaan, ja Volvo vastaanotti useita tuhansia tilauspyyntöjä jo ennen myynnin virallista aloitusta.  XC40 Recharge P8 -auton tuotanto ja ensimmäiset asiakastoimitukset alkavat myöhemmin tänä vuonna.

Alustava tilausmäärä on viimeisin todiste Volvon Recharge-malliston vahvasta kysynnästä. Recharge-nimi kattaa kaikki sähköisellä ja lataushybridivoimansiirrolla varustetut Volvot. Yhtiö tavoittelee täyssähköautoilleen 50 prosentin osuutta kokonaismyynnistä vuoteen 2025 mennessä loppumäärän koostuessa hybrideistä.

Volvo myi lähes 46 000 lataushybridiautoa vuonna 2019, mikä tarkoitti 23 prosentin kasvua vuoteen 2018 verrattuna ja yli kaksinkertaista määrää vuoteen 2017 verrattuna. Vuoden 2019 viimeisellä neljänneksellä lataushybridit käsittivät yli 20 prosenttia kaikista Euroopassa myydyistä Volvo -autoista.

Volvo näkee vahvaa ja jatkuvaa kasvua myös Recharge-autojen Rakenna Volvo -palvelun käytössä. Kolmannes kaikista rakennetuista kokoonpanoista Euroopassa vuoden 2019 viimeisen neljänneksen aikana oli Recharge-malleja.

– On selvää, että asiakkaat pitävä Recharge-mallistosta. Recharge-autot ovat kaikkea sitä, mitä asiakkaat voivat Volvolta odottaa, ja ne sisältävät lisäksi huippuluokan sähköisen tai lataushybridivoimansiirron, kertoo Björn Annwall, EMEA-alueen ja kansainvälisten kaupallisten toimintojen johtaja.

XC40 Recharge P8 on täysin sähköisten Volvojen ensimmäinen edustaja. Se on Volvolle todellinen merkkipaalu, sillä se on yhtiön ensimmäinen täyssähköauto ja samalla ensimmäinen Volvo, jossa on täysin uusi Android-pohjainen tieto- ja viihdejärjestelmä.

Alkuperäinen XC40 on ensimmäinen Volvo, joka on voittanut arvostetun Vuoden auto Euroopassa -palkinnon. Siihen pohjautuva XC40 Recharge P8 on rakennettu kompaktille CMA-moduulialustalle, joka on kehitetty yhdessä Geely Groupin kanssa.

Nelivetoinen XC40 Recharge P8 tarjoaa toimintasäteeksi yli 400 km (WLTP) yhdellä latauksella ja 408 hevosvoimaa tehoa. Akku latautuu 80 %:n kapasiteettiin 40 minuutissa pikalatausjärjestelmällä.

Uusi Android-pohjainen tieto- ja viihdejärjestelmä tarjoaa asiakkaille parempia yksilöintimahdollisuuksia, helppokäyttöisyyttä ja Googlen teknologioita ja palveluja, kuten Google Assistant, Google Maps ja Google Play Kauppa. XC40 Recharge P8 vastaanottaa suuremmat ohjelmisto- ja käyttöjärjestelmäpäivitykset langattomasti over the air -päivityksinä.

Recharge P8 -auton turvallisuusominaisuudet perustuvat alkuperäisen XC40:n standardeille. Volvon turvallisuusinsinöörit ovat suunnitelleet ja vahvistaneet auton eturakenteen uudelleen polttomoottorin puuttumisen vuoksi. Täyssähköauto noudattaa Volvon korkeita turvallisuusstandardeja ja pitää ihmiset yhtä hyvässä turvassa kuin muutkin Volvo -autot.

Akkua suojaa turvakehikko, joka on upotettu auton korirakenteen keskiosaan. Auton lattiaan sijoitettu akku madaltaa painopistettä, mikä suojaa paremmin ympärikierähtämiseltä.

Sisätiloissa innovatiiviset ratkaisut tarjoavat runsaasti säilytystilaa esimerkiksi ovissa, istuinten alla ja tavaratilassa. Koska täyssähköautossa ei ole polttomoottoria, siinä voi olla vielä enemmän säilytystilaa kuin tavallisessa XC40:ssä konepellin alla olevan lokeron ansiosta.

Volvo ennakkoesittelee ensimmäisen XC40 Recharge -täyssähköautonsa Suomen lehdistölle helmikuun 10. päivänä Helsingissä. 

Vastaa