F-Cup Rallisarjan kauden toinen osakilpailu ajetaan lauantaina perinteikkäässä Kangasniemi Rallissa. AL-Kangasniemi Ry:n järjestämä ralli järjestetään nyt 21. kerran, ja F-Cupin osakilpailuna se ajetaan nyt 12. kerran. Etelä-Savon tiet sinälläänkin tarjoaisivat riittävästi haastetta kuljettajille, mutta nyt luvassa on lisähaastetta vielä sään puoleltakin. Kaikkiaan 157 autokuntaa ilmoittautui määräaikaan mennessä kevättalven suureen seikkailuun.
Helmikuun loppu on menty vahvasti ilman pakkasia ja taivaalta on ollut tarjolla enimmäkseen vettä ja märkää räntää, joten penkatkin ovat autoille erityisen imeviä. Tiepohjien kovuudesta ennusteita on vaikeampi antaa, mutta melkoisella varmuudella voidaan ennustaa, että aivan kilpailijakolonnan kärkipäässä lähtemisestä voi olla hieman hyötyä, näin ounastelee myös BMW M3:lla, numerolla 1 starttaava Joonas Lindroos.
– Kyllähän se paras paikka melko varmasti on siinä muutamien ensimmäisten autojen joukossa startata jos keli pysyy suojalla. Muutamien autojen jälkeen tie varmaan sotkeentuu jonkin verran ennen kuin alkaa taas muodostua selkeämpi hiekkaura siihen. Luulen että olosuhde voi etuvetokuskeille olla iskun paikka spoorien myötä ja sitäkin kautta ettei penkkakosketuksissa niin helposti heiluriliike vedä keulaa mukaan penkkaan.
– Meillä on miehet ja auto iskussa kisaa varten ja tässä on yksi treenikisakin saatu F-Cupin kisojen välissä ajettua, joten ihan luottavaisena lähdetään matkaan, tuumailee Nuotti-kategorian johdossa oleva Lindroos.
Nuotti-kategorian johtopaikkaa Lindroosin kanssa jakavat väliluokassa Opel Astralla ajava Peetu Patajoki, sekä pikkuluokan johdossa oleva Juuso Jorvala Toyota Corolla GT:llä. Jos Lindroosin ennustukset osuvat oikeaan, voi taaempaa hieman alle 20 numeron paikkeilla starttaavat Tuukka Kauppinen Ford Fiestalla, sekä Nico Valkonen VW Golf GTI:llä olla erityisen vahvoja tarjokkaita kärkitaistoihin.
Nelivetojen kärjessä Nuotti-kategorian perään pyyhältää avauskisan Jämsässä voittanut 18-vuotias Jooa Iivari. Avauskisassa ajokkina oli sama Renault Clio Rally 3 kuin SM-ralleissakin, nyt alla on kuitenkin hieman iäkkäämpää nelivetokalustoa, kun ajokkina on Subaru Impreza WRX Sti. Sarjakuljettajista voitto irtosi Jämsässä noin puolentoista minuutin erolla Pekka Karjalaiseen, mutta nyt lähtökohtaisesti kaluston suhteen ainakin ollaan muiden kanssa enemmän samalla viivalla. Pistekakkonen Karjalainen luottaa Subaru Impreza 555:een ja sarjakolmonen Jarmo Leppänen Mitsubishi EVO 4:een.
Yleisen kärjessä starttaa Eetu Kainulainen Toyota Starletillaan, isä-Petrin huolehtiessa vieressä kartanlukijan tehtävistä. Jämsästä räpsähti komea voitto minuutin erolla Tomi Tikanmäen VW Golf GTI:hin. Kolmanneksi korkeimmat pisteet nappasi Aki Laakkio Toyota Corolla GT:llä. Jämsän osalta kalustoa lepuuttanut Juha Högström on nyt mukana Toyota Corolla GT:llä ja haluaa kilpailla nuorempia haastajia vastaan innokkaasti.
– Kyllähän siellä kovaa joutuu ajamaan, Kainulainenkin tönäsi tosi kovaa Jämsässä vaikka autossa oli pieniä ongelmia. Omaan valmistautumiseen on sisältynyt yksi treenikisa, sekä sitten hieman poikkeavasti Pajarin Sami kävi viime viikonloppuna kokeilemassa autoani ja istuin itse kyydissä. Nythän tässä ei voi omaa autoaan enää kritisoida, kun vetoukko yllättyi kuinka hyvin autossa on pitoa nuoskaisessakin olosuhteessa, naureskelee Högström.
– Koetan asennoitua Kangasniemelle niin, että en anna kelin harmittaa, sehän on sama kaikille. Sitä kautta uskon että ajokin luonnistuu, jatkaa Högström vielä.
Seniorien puolella kamppaillaan pisteistä nuotittavien ja pimeään ajavien osalta omissa luokissaan, mutta kuitenkin kauden päätteeksi vain yksi kruunataan kategorian mestariksi. Jämsässä nuotteihin luotti isompi määrä kuskeja, joten pisteitäkin oli hieman isommin jaossa. Sarjajohdossa starttaa Reijo Muhonen BMW M3:lla, ennen samanlaiseen kalustoon luottavaa Heikki Hosionahoa. Kolmantena kokonaispisteissä ja nuotitta ajavien puolella ykkösenä on Mika Korhonen Honda Civic Type-R:llä ennen Kai Hukkasta BMW M3:lla. Näiden kuljettajien nujertamista muut lähtevät Kangasniemellä tavoittelemaan.
Junioreihin starttaa mukaan peräti 45 autokuntaa, ensimmäisenä Jämsässä ensimmäisen yleiskilpailuvoittonsa ottanut Tommi Lämsä Toyota Starletilla.
-Isommin ei olla tässä ehditty ajella kilpailujen välissä. Autoa on käyty perusteellisesti läpi, ettei mitään turhia vikoja ilmaantuisi Kangasniemellä. Iskarit kävi huollossa ja pieniä muutoksia tehtiin alustaan, jotta autosta saadaan vielä mieluisampi ajaa.
– Jämsästä saatiin se mitä lähdettiin hakemaan. Pitkään on haaveiltu yleiskisan voitosta ja vihdoin se onnistui. Hyvillä fiiliksillä lähdetään sen myötä Kangasniemen kisaan. Todella paljon on taas autoja mukana ja varmasti tulee kovat kisat. Lähdetään ajamaan omaa ajoa ja toivotaan, että sillä saadaan hyvä tulos, mietiskelee Lämsä.
Lämsä hyödynsi Jämsässä myös uutena F-Cupissa olevaa korotettujen pisteiden hyödyntämistä ja voitosta tuli hieman ekstrapisteitäkin, joten Kangasniemelle startataan 5,5 pisteen johtoasemassa muihin luokkavoittajiin, jotka olivat isossa luokassa Tomi Hämäläinen BMW M3:lla, sekä väliluokassa Timo Viitanen Honda Civic Type-R:llä. Heidän lisäkseen mukana on siis kuitenkin valtaisa joukko muitakin menestyksennälkäisiä.
V1600 Cupissa Jämsän voittoon ajoi Teemu Varjo Peugeot 206:lla ennen Nuutti Korhosen Ford Focusta. Kolmanneksi ajoi Lauri Ahoketo Nissan Almeralla, joka hyödynsi Jämsässä korotettuja pisteitä ja starttaakin näin Kangasniemelle kärkinimenä. Jämsässä tämä kolmikko erottui hieman muista vauhdillisesti, mutta mikä on tuloskunto Kangasniemellä, se nähdään lauantaina.
Nuorten Cupissa Jämsässä nähtiin tiukkaa taistoa voittoon ajaneen Veikka Koskisen (Toyota Auris), sekä toiseksi ajaneen Miko Suvannon (Seat Ibiza) välillä, eroa maalissa oli vain 7,5 sekuntia Koskisen eduksi. Kolmanneksi Honda Civicillä ajanut Miska Tuomisto jäi jo reilusti yli minuutin, joten kärkikaksikko oli melko selkeä. Kangasniemellä nähdään jatkuuko tiukka kamppailu kaksikon välillä vai nouseeko takaa uusia nimiä haastamaan.
Kangasniemen reitti tarjoilee 6 erikoiskoetta, joille mittaa kertyy noin 70 erikoiskoekilometriä. Kilpailun aikana on yksi keskitetty huoltotauko kolmen erikoiskokeen jälkeen klo 14 aikaan. Kilpailun lähtö tapahtuu Kangasniemen keskustasta Keskustie 2 kohdalta klo 12:01. Kilpailun maaliin saavutaan klo 17:30 aikaan. Rallin tulospalvelu, GPS-seuranta ja väliajat löytyvät sarjan verkkosivuilta osoitteesta f-cup.fi.
Yksi kommentti artikkeliin ”F-Cup: Kangasniemellä kamppaillaan kauden toisista F-Cupin pisteistä”