F-Cupin kauden neljäs osakilpailu on perinteikäs, jo 47. kerran ajettava Rantaralli, joka ajetaan lauantaina 8. kesäkuuta. Mynämäen ympäristössä ajetaan silloin kuusi erikoiskoetta, joille mittaa on saatu 59 kilometriä.
“Ralli on reteetä’’, tietävät rallikuljettajat, tämän sanonnan osuvuutta lähtee selvittämään myös maailman hauskimmaksi ihmiseksi valittu Ismo Leikola, joka kilpailee Mynämäellä rahoitusyhtiö CapitalBoxin tukemana nuotista ajavien kategoriassa. TV:ssä nähdyn Suomen Top Gear -ohjelman perusteella Jyväskylän MM-rallien tunnelmaa ikänsä hengittänyt Leikola ei suinkaan ole lähdössä pelkästään pitämään hauskaa, vaan jo opittuja oppeja noudattaen kehittää itseään kilpailijana.
– Lapsena aikoinaan olin joka vuosi seuraamassa Suurajoja. Olen itse Kuohun seudulta, olihan se aika makeeta nähdä ralliautoja kotiseudulla, Leikola kertaa.
– Odotan innolla jo tulevia kisoja. Ajatus on kytenyt pitkään, lähiaikoina toki enemmän. Sattumalta kun tapaa oikeita ihmisiä oikeissa olosuhteissa niin tällainen mahdollisuus tuli eteen. Ei sitä kauaa tarvinnut miettiä ja nyt ollaan tässä tilanteessa, Leikola paljastaa.
Mynämäen jälkeen tämän vuoden kalenterissa Leikolalla on vielä ainakin elokuun 24.-25. päivinä ajettava Future SM-ralli Lahdessa. Ensimmäinen kilpailukokemus miehellä on kuitenkin jo 12 vuoden takaa, vuonna 2012 koomikko osallistui Hankiralliin Ford Escort 1300 GT MKI:llä.
– Paljoakaan en muista siitä kisasta, auto oli hieno mutta aika tuhnu. Sen tietysti muistan, että viimeisiä ei oltu, Leikola naureskelee.
Nuottikategoriassa alkukauden hallitsija on ollut Joonas Lindroos BMW M3:llaan. Kolme ison luokan voittoa, joista yksi korotetuilla pisteillä, on siivittänyt jämsäläisen 7,5 pisteen sarjajohtoon ennen väliluokan Eetu Kortelaista (Honda Civic Type R), sekä kaksi pistettä kauempana pikkuluokan Juuso Jorvalaa (Toyota Corolla GT). Lindroosin päihittämiseksi nyt olisi haastajien aika iskeä, onhan sarjakausi jo puolivälissä.
Yleinen kategoria on Tomi Tikanmäen ja VW Golf GTI:n komennossa 8,5 pisteen turvin, kaksi väliluokan voittoa ja kertaalleen toinen korotetuilla pisteillä. Lähimpänä uhkana on pikkuluokassa ajava Eetu Kainulainen Toyota Starletilla, joka on Tikanmäen lisäksi ainoana saanut pisteitä kolmesta kisasta.
Kolmantena pisteissä on pikkuluokassa ajava Aki Laakkio (Toyota Corolla GT), sekä Niko Jousi väliluokasta, eroa Tikanmäkeen 15,5 pistettä. Tilanteet kuitenkin tasoittuvat huomattavasti näidenkin nimien alapuolelta, jos kaikilta laskettaisiin jo nyt huonoin kisa pois, joten pakka on täysin auki.
Senioreissa pistejohdossa on Reijo Muhonen BMW M3:lla kolmella luokkavoitolla, lähimpänä uhkana on viiden pisteen päässä NaSU:n oma kuljettaja Mika Korhonen Civic Type R:llä. Kolmospaikkaa pitää Heikki Hosionaho M3:lla, kaksi pistettä Korhosesta. Senioreiden luokkajakona on nuotittavat ja nuotittomat, Korhonen on nuotittomista korkeimmalla ja kotikisaan lähdettäessä varmasti vahva menestyjäehdokas. Senioreissa viidellä kuljettajalla on pisteitä kolmesta kilpailusta.
Junioreissa Tomi Hämäläinen on isossa luokassa napannut M3:llaan kolme voittoa, joista yksi korotetuilla pisteillä. Toisena on 5,5 pisteen päässä väliluokassa kolme voittoa Civic Type R:llään napannut Timo Viitanen, mutta Viitasella korotetut pisteet ovat vielä käyttämättä.
Seuraavat kuljettajat ovat 7,5 pisteen päässä olevat pikkuluokan kuskit Otto Autio (Ford Fiesta), sekä Tommi Lämsä (Toyota Starlet), heillä tilastoissa on yksi keskeytyskin. Heidän kanssaan tasoissa on Ville Uski (BMW 325i), jolla on pisteitä kolmesta kilpailusta. Junioreissa pisteitä on kerännyt kaikkiaan 32 kuljettajaa ja näistä yhdeksän on onnistunut ottamaan pisteitä kauden kaikista aiemmista kolmesta kisasta.
Neliveto Cupissa Pekka Karjalainen on Subaru Impreza 555:llaan kerryttänyt kuuden pisteen johdon Teemu Vesalaan (Mitsubishi Lancer EVO 9). Teuvo Niskala (Ford Fiesta Rally3) on puolestaan kolmen pisteen päässä Vesalasta, Niskala ei kuitenkaan ole Rantarallissa mukana.
Neljäntenä pisteissä majaileva Timo Partanen on jäänyt Niskalasta neljä pistettä, koko kärkinelikon otettua pisteitä kaikista osakilpailuista, mutta hänkään ei ole Mynämäen starttilistalla. Edellä mainituista nimistä kukaan ei ole hyödyntänyt vielä korotettuja pisteitä.
Tässä luokassa nähdään myös tukku mielenkiintoisia vierailijoita, jotka eivät kuitenkaan sarjapisteistä aja. Ralli SM -sarjan suorista lähetyksistä viime vuosilta paremmin tuttu Ville Pynnönen päättää pitkäksi venähtäneen kilpailutaukonsa Mynämäellä Renault Clio Rally3:lla. KMS Racing -tiimissä SM-sarjassa ajava Raoul Dahlqvist ja MM-sarjassa kilpaileva Ranskan Tristan Charpentier ovat kumpainenkin mukana Ford Fiesta Rally3-autoilla. Nopeita virolaisia puolestaan edustaa Kaspar Kasari Ford Fiesta R5:lla.
V1600 Cupin johdossa ajaa Otto Järvinen (Suzuki Ignis), vain 1,5 pisteen päässä on Lauri Ahoketo (Nissan Almera). Kärkikaksikko on käyttänyt korotetut pisteet jo taulukkoon, sen sijaan vain pisteen päässä Ahokedosta oleva Nuutti Korhonen (Ford Focus) ei ole vielä niin tehnyt.
Myöskään vain pisteen päässä Korhosesta oleva Timo Rajala (Honda Civic), sekä Teemu Varjo (Peugeot 206) eivät ole pistemahdollisuutta hyödyntäneet. Käyttääko kaksi voittoa ajanut MynUA:n Varjo kotikisassaan tämän mahdollisuuden, tai Korhonen lähes kotiteillään Askolassa kauden päätöksessä, jää nähtäväksi.
Nuorten Cupissa Veikka Koskinen ja Toyota Auris on kolmen voiton myötä ollut pitelemätön. Lähin uhkaaja Vili Hyytiäinen (Opel Astra G CC) on Koskisesta yhdeksän pisteen päässä ja tämä kaksikko on ainoa jolla pisteitä on kolmesta kilpailusta.
15 pisteen päässä Koskisesta onkin kolme nimeä, Miko Suvanto (Seat Ibiza), Rasmus Pentti (Toyota Auris), sekä Aatu Nikusaari (VW Golf IV). MynUA:ta edustava Nikusaari ja TUA:ta edustava Suvanto ovat varmasti lähikisassaan menestysnälkäisiä. Nuorista kukaan ei vielä ole hyödyntänyt korotettuja pisteitä.
Tiimimestaruudessa Fast Orange pitää kärkipaikkaa, kuljettajinaan Tomi Tikanmäki ja Tommi Lämsä. Tasapisteissä on Luumäen UA, jonka kuljettajina ovat olleet Tomi Sorsa ja Ville Uski. Nilsiän Sora Motorsport vaanii kärkikaksikkoa 8,5 pisteen päässä, kuskeina Antti-Jussi Keinänen ja Pasi Martikainen.
Rallin tulospalvelu, GPS-seuranta ja väliajat löytyvät sarjan verkkosivuilta osoitteesta f-cup.fi.
Kilpailuun ilmoittautuneet »
Sarjasäännöt 2024 »
XLVII Rantaralli -info & aikataulu
47. kertaa ajettavassa Rantarallissa kilpaillaan lauantaina 8. kesäkuuta kuusi erikoiskoetta ympäri Mynämäen seutua. Mittaa erikoiskokeille kertyy yhteensä 58,48 kilometriä.
Rallin kilpailukeskuksena toimii Mynämäen seurakuntatalo osoitteessa Keskuskatu 17, 23100 Mynämäki, jossa tapahtuu myös kilpailun lähtö- ja maalijuhlallisuudet. Huoltoalue sijaitsee Mynämäen Urheilukeskuksen alueella osoitteessa Urheilutie 6, 23100 Mynämäki.
Kilpailun aikataulu
Lauantai 8.6.
10:01 LÄHTÖ Mynämäen SRK-talo
10:27 EK1 Neste Huoltikset – 5,95 km
11:05 EK2 Karjurock – 10,84 km
11:29 EK3 Energiatalo Järvi – 10,87 km
12:07 EK4 Rakennusliike K. Hämäläinen – 7,17 km
HUOLTO Mynämäen Urheilukeskus
14:20 EK5 Aurinkotien Auto Oy – 13,20 km
14:40 EK6 OP Vakka-Auranmaa – 10,45 km
14:59 MAALI Mynämäen SRK-talo
Liput
Karttapaketit myynnissä ke 5.6. alkaen Liedon, Mynämäen, Naantalin, Raision, Uudenkaupungin ja Taivassalon Neste-huoltoasemilla. Lisäksi paketteja myyvät Jussin Grilli, Shell Laitila sekä Lemun Portti.
Karttapaketti maksaa 20€ ja se sisältää kahden henkilön sisäänpääsyn kilpailun jokaiselle erikoiskokeelle. Yksittäisiä lippuja 10€ / hlö myydään erikoiskokeilla (käteinen ja Mobile Bay). Lapset alle 12-v ilmaiseksi aikuisen seurassa.
Yksi kommentti artikkeliin ”F-Cup vetää Mynämäelle maailmantähtiäkin”