Kalle Rovanperä pääsee starttaamaan soraralliin kerrankin erinomaiselta lähtöpaikalta. Haasteita Portugalin huonokuntoisille teille tuovat kuitenkin vähäiset testit sekä saunan lämpötiloja vastaavat kuumuudet auton ohjaamossa.
Rallin kaksinkertainen maailmanmestari Kalle Rovanperä palaa rallibaanoille yhden MM-rallin tauon jälkeen. Kroatian asfaltit väliin jättänyt mestari osallistuu tulevana viikonloppuna Portugalin MM-ralliin, jonka hän on pystynyt voittamaan kahtena edellisenä vuonna. Rovanperän kiusana voittoon päättyneissä kisoissa on ollut lähtöpaikka, sillä MM-sarjan kärkimiehenä hän on joutunut niin sanotusti auraamaan reittiä puhtaaksi takaa tuleville kilpailun avauspäivänä. Siitä huolimatta Rovanperä on päässyt juhlimaan voittoa niin vuonna 2023 kuin 2022.
– Olemme olleet nopeita, mutta välttäneet myös rengasrikot, sillä tämä kisa on todella raju varsinkin toiseen kertaan ajettavilla erikoiskokeilla. Vauhtimme on kuitenkin ollut todella hyvää, Rovanperä muistelee Unibetille kahta aiempaa voittoaan.
Tänä vuonna Rovanperä starttaa perjantain erikoiskokeille vasta viidentenä, johtuen vajaasta kilpailukaudesta ja sen myötä heikommista MM-pisteissä koko sarjaa kiertäviin kuljettajiin verrattuna.
– Tuntuu todella mukavalta päästä lähtemään vähän taaempaa. Olemme käytännössä lähteneet kaksi vuotta ensimmäisenä autona sorakisoihin, jolloin tien putsaaminen on ollut meidän tehtävä. Toivottavasti tänä vuonna on kuivaa ja pääsemme hyötymään tästä asemasta.
Vaikka Portugalin erikoiskokeita pidetään paikoin huonokuntoisina, löytää Rovanperä niistä myös kehuttavaa.
– Nämä tiet ovat paikoin todella vauhdikkaita, mutta myös teknisiä. Toisilla erikoiskokeilla on koko ajan jotain tekemistä ratin takana. Erikoiskokeet ovat kuitenkin sellaisia, että niillä saa hyvän rytmin päälle.
Auton sisälämpötila voi olla jopa +70°C
Yksi viikonlopun haasteista on eittämättä kuumuus. Kisaviikonlopulle on ennustettu hellekeliä, mikä haastaa kuljettajat ja autot todella kovaa. Myös Rovanperä tiedostaa tämän.
– Kuuma keli vaikuttaa renkaisiin ja autoon yleisesti. Renkaat kuluvat enemmän ja autoihin saattaa tulla helpommin teknisiä ongelmia. Kuskit joutuvat myös koville, sillä auton sisälämpötila nousee jopa seitsemäänkymmeneen asteeseen, eli se on kuin istuisi huonossa saunassa. Pitää juoda paljon, mutta juomaa on mukana rajoitetusti. Me emme myöskään käytä viilentäviä liivejä ajopuvun sisällä, eikä autossa ole mitään ilmastointia, Rovanperä kertoo.
Rovanperän ainoa tavoite on voittaa Portugalin MM-rallin kolmannen kerran peräkkäin. Kilpailuun valmistavat testit hän joutui kuitenkin ajamaan olosuhteissa mitkä eivät täysin vastanneet tulevaa kilpailua.
– Ajoimme testit Sardiniassa rajoitettujen testipäivien vuoksi. Siinä ajettiin samalla myös tulevan Sardinian rallin testit, vaikka emme todennäköisesti siihen kisaan osallistu, eikä testit näin ollen toimineet meille parhaalla mahdollisella tavalla. Teimme kuitenkin parhaamme ja toivottavasti auto on yhtä nopea kuin aiemminkin.
Portugalin MM-ralli starttaa lyhyellä erikoiskokeella torstai-iltana. Kaikkiaan kisassa ajetaan 22 erikoiskoetta. Kilpailu päättyy tuttuun tapaan sunnuntaina.
Teksti:Kindred Group (entinen Unibet Group) on yksi Euroopan suurimmista online-pelejä ja digitaalisia sisältöjä tarjoavista yhtiöistä. Tukholman Nasdaq OMX Nordic Exchange -pörssiin listattu Kindred Group sisältää 9 asiakasbrändiä, joilla on yli 30 miljoonaa asiakasta maailmanlaajuisesti. Kindred on Euroopan suurimpien rahapeli- ja vedonlyöntiyhteisöjen etujärjestön EGBA:n (European Gaming and Betting Association) jäsen ja IBIA:n (International Betting Integrity Association) perustajajäsen. Yhtiö on eCOGRA:n (e-Commerce Online Gambling Regulation and Assurance) auditoima ja sertifioima vastuullinen toimija.