BMW M4 CS: kilpa-ajon tuntua arkiajoon

BMW M esittelee jälleen erikoismallin: M-tyyppien tapaan uuden BMW M4 CS:n perimä on kilpa-autoilussa, mikä tuntuu sekä jokapäiväisessä ajossa että kilparadalla. Uutuus sijoittuu M-autojen kirjossa uuden BMW M4 Competition Coupén ja BMW M4 CSL -erikoismallin väliin.

Moottorin tehoa on nostettu, alustaa on viritetty ja painoa kevennetty muun muassa hiilikuidulla vahvistetuilla muoviosilla. Näistä ja edistyksellisestä muotoilusta nelipaikkainen BMW M4 Coupé saa lisää särmää tinkimättä arjen käytettävyydestä.

Kuusisylinterinen rivimoottori, kahdeksanvaihteinen M Steptronic-vaihteisto ja älykäs M xDrive -neliveto tuovat BMW M4 CS -erikoisversioon dynaamisuutta ja varmuutta kaikissa tilanteissa.

Erikoismallin tehon takaa erityisen vahva versio kuusisylinterisestä rivimoottorista, joka on kehitetty erityisesti BMW M3/BMW M4 -sarjaa varten. Moottorin enimmäisteho on 405 kW/550 hv. Voimansiirto pysyy nopeana kierroslukualueen yläpäässäkin. Huippuvääntömomentti on 650 Nm 2 750 kierroksesta aina 5 950 kierrokseen minuutissa. Huippukierrosluku on 7 200 kierrosta minuutissa.

Salamannopean voimansiirto, optimoidun pidon ja väkevän moottorin ansiosta M4 CS kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa 3,4 sekunnissa. Nollasta kahteensataan auto kiihtyy 11,1 sekunnissa. Kiihdyttäminen 80:stä 120:een kilometriin tunnissa vie 2,6 sekuntia 4. vaihteella ja 3,3 sekuntia 5. vaihteella. Huippunopeus on rajattu elektronisesti 302 kilometriin tunnissa.

Moottorin voima siirtyy tiehen älykkäällä M xDrive -nelivetojärjestelmällä. Taka-akselilla se liittyy Active M Differential -tasauspyörästöön tavalla, joka vahvistaa M-autoille tyypillistä tuntumaa kiihdytyksissä ja käännöksissä. M Setup -valikko mahdollistaa 4WD Sport -tilan valinnan, jolloin moottorin vääntövoimasta entistä suurempi osa siirtyy takapyörille. Ajaja voi myös kytkeä DSC-vakausjärjestelmän kokonaan pois päältä ja siirtyä takavetoajoon.

Mallikohtaisesti viritetty alusta ja valvontajärjestelmät

BMW M4 CS:n alusta on viritetty vastaamaan tismalleen moottorin ominaisuuksia, autokonseptia ja auton painon jakautumista.

Moottorin reaktiokykyyn vaikuttaa mallikohtainen moottorin kiinnitys, jonka jousien jäykkyyttä on lisätty. Voimayksikön ja ajoneuvon rakenteen välinen jäykkä kytkentä mahdollistaa erityisen suoran voimansiirron ajolaitteeseen aina, kun kuljettaja painaa kaasupoljinta.

Erikoismallissa on vakiovarusteena M Compound -jarrut, joihin voi valita joko punaiseksi tai mustaksi maalatut jarrusatulat. Valinnaisten M Carbon -keramiikkajarrujen jarrusatulat ovat saatavissa punaisena tai mattakultaisena.

BMW M4 CS:ssä on vakiona myös M-kevytmetallivanteet mallia varten kehitetyllä v-kuviolla joko mattakultapronssisina tai mattamustina. Renkaiksi (19 tuumaa edessä ja 20 tuumaa takana) tulevat vakiona ratarenkaat, jotka maksimoivat suorituskyvyn kilparadalla. Jos BMW M4 CS -autoa käytetään lähinnä arkiajoon, siihen on saatavissa myös tavalliset suorituskykyiset renkaat.

Testeissä Nürburgringin Nordschleife-radalla – kaikkien BMW M -autojen parhaalla mittarilla – uusi BMW M4 CS kirjasi virallisen ja notaarin vahvistaman ajan 7 minuuttia 21.989 sekuntia täydeltä 20,832 kilometrin kierrokselta.

Keveyttä kuituvahvisteisesta muovista

Uutuusauton suorituskykyyn ja omaleimaisuuteen vaikuttaa vahvasti sen design, jossa keveyttä on haettu hiilikuituvahvisteisesta muovista. Hiilikuitukatto on tästä hyvä esimerkki: sen keveys tuo auton painopisteen lähelle tietä, mikä parantaa auton ketteryyttä ja kaarreajodynamiikkaa.

Tarkalla suunnittelulla auton painoa on saatu pienennettyä noin 20 kiloa verrattuna BMW M4 Competition Coupé -malliin.

Joukosta erottuva design lupaa sykähdyttävää suorituskykyä

Uusi BMW M4 CS:n särmikäs luonne näkyy auton yksilöllisessä muotoilussa. Uudet BMW Individual -erikoismaalipinnoitteet Riviera Blue ja Frozen Isle of Man Green Metallic ovat saatavilla yksinomaan BMW M GmbH:n uusimpaan erikoismalliin. Katon hiilikuitupinnat ja konepeltiin meistetyt sisennykset esittelevät materiaalin rakennetta, samoin kuin etuosan ilmanottoaukot, M-ulkopeilit ja takaspoileri. BMW M4 CS:ään on saatavissa myös metalliset M Brooklyn Grey ja Sapphire Black -värit.

Erottuvien ajovalojen valo on valkoisen sijasta keltaista, mikä viittaa menestyneisiin GT-kilpa-autoihin.

Silmää hivelevän ohjaamon päätehtävä on tarjota innostava ajokokemus, jossa kilpa-autoilun tuntu kohtaa sulavasti jokapäiväisen ajamisen mukavuuden. Samaan pyrkivät mallia varten suunnitellut M Carbon -ralli-istuimet. Täysin sähköistettyinä ja lämmitettyinä niissä on kiinteät pääntuet ja valaistu mallimerkki. BMW M4 CS on tilattavissa toukokuun lopusta. Arvonlisäverolliset hinnat alkavat 243 444,40 eurosta. -> BMW Suomessa.

Yksi kommentti artikkeliin ”BMW M4 CS: kilpa-ajon tuntua arkiajoon”

Vastaa