info@carnivalnews.net

Yksi vuoden 2021 kiinnostavimmista urheiluautoista: Toyota Supra GR

Toyotqa Supra 2021 3.0

Tiivistettyä äärimmäisyyttä

”Tiivistettyä äärimmäisyyttä” -muotoiluteema näkyy selvästi GR Supran linjoissa. Pitkä konepelti ja leveä olemus sekä urheiluauton aerodynaamiikka ja moderni, voimakas olemus alleviivaavat suorituskykyä silloinkin, kun auto on paikallaan.

Supran sielu

Legendaarinen Supra on vakiinnuttanut paikkansa autourheilufanien, elokuvayleisön ja peliyhteisön sydämissä viimeisen 40 vuoden aikana. Uuden GR Supran juuret ulottuvat itse asiassa aina 1960-luvulle ikoniseen Toyota 2000GT -malliin asti.

Voimakas sydän

Uusi Toyota GR Supra on aina kotonaan, olitpa sitten radalla tai maantiellä. Sen sydän on herkästi reagoiva, turboahdettu 3,0-litrainen bensiinimottori, joka tuottaa 340 hevosvoiman huipputehon ja 500 Nm huippuväännön. Auto kiihtyy nollasta sadan kilometrin tuntinopeuteen vaivaisessa 4,3 sekunnissa, ja sen huippunopeus on 250 km/h.

Lisätietoja: https://www.toyota.fi/autot/supra

Sokkotestissä GR Supran tunnistaisi BMW-konsernin tuotteeksi. Painikkeiden muodot ja sijoitukset ovat ehtaa baijerilaista ergonomista korkeatasoisuutta, muovien tekstuurit myös. Varoitusäänet ja jopa tuoksukin tuo mieleen Münchenin Petuelringillä päämajaansa pitävän BMW:n. Sokkotesti kertoisi vain pienen osan, sillä autoa ei ajeta silmät kiinni. Kun 3-litraisen rivikuutosen käynnistää ja kytkee 8-portaisen automaatin D-asennolle BMW:lle tutusta vaihteenvalitsimesta, alkaa kokemus, joka hämmentää ja ilahduttaa. Lähde: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-toyota-gr-supra-on-valmistettu-bmwn-osista-mutta-ei-leimata-sita-baijerilaiseksi-se-on-paljon-parempi/

Toyotan viidennen sukupolven Supra ei ehkä ole merkin myydyimpiä laitteita. Sen tehtävänä on sen sijaan toimia Toyotan niin kutsuttuna halo-mallina, autona jonka näkeminen saa merkin nettisivuja selaavan Corolla-asiakkaan pulssin nousemaan ja tekemään ostopäätöksen siitä taloudellisesta perhefarmarista. Samalla tulee ostaneeksi pienen palan veistoksellisen urheiluauton imagoa.

Nyt tähän tulee muutos. Muualla maailmassa RZ-varustetason nimellä kulkevaan versioon tulee tarjolle kuusivaihteinen manuaalivaihteisto, Toyotan mukaan asiakkaiden toiveista. Samalla päivityksellä myös adaptiivista alustaa on säädetty entistä paremman ajokokemuksen saamiseksi ja alustaa kiristelty myös esimerikiksi jo valmiiksi tarkan ja toimivan ohjauksen osalta.

Suomeen manuaali-Supran saapumisesta ei ole tietoa.

Vastaa