Autolainalla uusi menopeli

Keväällä moneen autoilijaan iskee tarve ja halu vaihtaa oma kulkuneuvo. Tätä ilmiötä sanotaan autokuumeeksi, ja se iskee todellakin kevätauringon alkaessa lämmittää lumia pois ja renkaiden vaihdon lähentyessä. Siinä vaiheessa oletaan myös miettiä maksetaanko uusi auto autolainalla, vai kenties omalla rahoituksella. Auton voi nykyään omistaa monella eri tavalla, ja otetaan tässä pari vaihtoehtoista tapaa omalle autolle.

Oikeasti oma auto

Oikeasti oma auto tarkoittaa auton omistamista siten, että voit myydä sen koska tahansa eteenpäin, viedä sen ulkomaille ilman erillisiä lupalappuja ja yleensäkin tehdä sille, mitä oikeastaan itse lainpuitteissa vain haluat. Se myös tarkoittaa, että olet maksanut auton hinnan autoliikkeelle, eikä auto ole minkään osamaksukaupan vakuutena. Jos esimerkiksi ostat auton autoliikkeen tarjoamalla autorahoituksella, et itse omista autoa.

Vaikka autolaina autoliikkeestä lienee kaikista helpoin tapa rahoittaa vähänkään hintavamman auton hankintaa, kannattaa oikeasti myös miettiä niitä hyötyjä, joita oikeasti omistettu auto omistajalleen antaa. Jos hankit kulkuneuvosi lainalla, jonka olet ottanut muualta, on auto heti sinun omistuksessasi.

Osamaksukauppa ja autorahoitus

Useimmat uudet autot ostetaan autoliikkeistä näiden tarjoamilla rahoitustarjouksilla. Auton hankinta on yksi isoimpia ihmisen tekemiä hankintoja, ja harvalla on mahdollisuus ostaa auto kerralla omilla säästöillä. Tällöin auton omistaa itseasiassa rahoitusyhtiö niin kauan, kunnes olet maksanut kaikki laskut -myös sen loppulaskun, joka on yleensä laskettu rahoitustarjoukseen. Autorahoituksen perusajatus on mahdollistaa auton kuljettajalle eli haltijalle reitti uuden auton vaihtamiseen 3-5 vuoden sisällä auton ostamisesta. Tällöin autorahoitus huolehtii välirahasta, mutta et koskaan varsinaisesti omista yhtäkään autoa, vaan tavallaan maksat sen käytöstä ”käyttömaksua”, rahoituksen kuukausisumman verran kuukaudessa.

Leasing-sopimus

Leasing kauppa on käytännössä varsin lähellä autorahoitusta, mutta se tehdään yleensä lyhyelle aikavälille kuten kolme vuotta, ja se pitää sisällään rajoitetun määrän kilometreja. Leasing-sopimuksessa auto on koko ajan autoliikkeen tai leasing-yhtiön omaisuutta ja siitä maksetaan vain käyttömaksua, tai leasing-vuokraa kuukausittain. Tällainen leasing-sopimus sisältää yleensä myös sopimukset autonrenkaista ja huollosta.

Huolenpitosopimus

Monet autoliikkeet tarjoavat näihin erilaisiin auton omistamisen ja hankkimisen sopimuksiin myös huolenpitosopimusta, joka sisältää huoltojen ja renkaidenhoidon lisäksi myös katsastuspalvelut. Kyseessä on tapa saada autoliikkeen omalle huollolle varmasti lisää töitä tarjoamalla auton kuljettajalle mahdollisimman huolettomia kilometrejä. Monissa nykyautoissa jo onkin auton oma SOS-järjestelmä, joka onnettomuuden sattuessa lähettää tiedon eteenpäin autoon kohdistuneesta onnettomuudesta. Joillakin premium tason automerkeillä tämä tarkoittaa, että paikalle saapuu automerkin oman sopimussuhteen omaava huolto hoitamaan auton kuntoon.

Suomi ja autonkäyttö

Suomessa on aina puhuttu, että Suomessa on pitkät välimatkat – ihan kuin niin ei olisi monessa muussakin maassa, vielä suuremmassa mittaluokassa. Pitkien välimatkojen, huonon julkisen liikenteen ja kohonneen elintason ansiosta, suomalaiset haluavat omistaa 1-2 autoa perheessä, jotta aina olisi mahdollisuus lähteä ilman aikatauluja. Mutta samanaikaisesti Suomessa on lähes koko Euroopan vanhin autokanta, kiitos kovan autoverotuksen – jo senkin perusteella voitaisiin sanoa, että valtio ei näe suomalaisten todellista auton tarvetta samalla tavalla kuin tavallinen suomalainen sen saattaa nähdä. Autoilu ja auton käyttö ovat valintakysymyksiä. Jos työmatka on pitkä – muuta, jos palvelut ovat kaukana, muuta lähemmäksi palveluita. Hyvinvointivaltio mahdollistaa enemmän valintoja kuin entinen maailma, joka pakotti ihmisen tekemään valintoja, jotka eivät olleet mieluisia – nykymaailma mahdollistaa useissa maissa elämisen omien mieltymysten ja omien valintojen mukaisesti – mutta silloin ei pidä puhua pakosta, ei edes autonkäytöstä. Ja mikäli olet urheiluauton omistaja, tiedät todellakin, että kyse on valinnasta, ei pakosta.

Vastaa