Ralli SM: Autourheilun nuorisopolku kantaa hedelmää – Crosskart-nuoret huippuvauhdissa Ralli SM -sarjassa

Ralli SM -kauden avausosakilpailu, tammikuun puolivälissä ajettu SM Auto Sorsa Riihimäki-ralli osoitti, että autourheilun nuorisopolku kantaa hedelmää myös muistakin lajeista kuin kartingista, joka on perinteisesti mielletty ainoaksi lasten ja nuorten moottoriurheilulajiksi. 14-vuotias Lauri Halonen ajoi sensaatiomaisesti SM4-luokan toiseksi heti ensimmäisessä SM-rallissaan. Samassa luokassa kilpaileva Joonatan Ylilammi, 15, oli puolestaan vahvasti tarraamassa vähintään neljänteen sijaan, ennen toiseksi viimeisellä erikoiskokeella sattunutta ulosajoa. Nuoresta iästään huolimatta molemmat ovat jo pitkään ajaneet crosskarteilla. 

Nuorten SM -luokka koki täksi kaudeksi ison muutoksen. Vielä viime kaudella 14-18-vuotiaat nuoret ajoivat V1600-luokituksen autoilla omassa luokassaan niin sanottuja pimeitä ralleja, joissa kilpaillaan ilman nuotteja.

Täksi kaudeksi luokka sulautettiin yhteen yleisen SM-sarjan SM4-luokan kanssa, jossa kilpaillaan niin ikään V1600-autoilla, mutta kilpailut ajetaan nuotista. SM4-luokka on muotoutunut vuosien saatossa erityisesti uraansa aloittelevien kuljettajien temmellyskentäksi, sekä hyväksi ja suhteessa edulliseksi ponnahduslaudaksi kohti isompia luokkia. Luokkien kilpailijoiden yhdistäminen sementoi tätä asemaa entisestään ja nyt nuoret pääsevät paremmin vertaamaan kehitystään kokeneempiin kuljettajiin.

Uudistusta voidaan pitää onnistuneena, sillä luokassa kilpaili Riihimäen avauskisassa peräti 29 kilpailijaa, joista 13 keräsi SM-pisteiden lisäksi Nuorten SM -pisteitä. Luokan lopputuloksissa kolmentoista kärjessä Nuorten SM -kuljettajia oli kahdeksan. Ja viiden kärjessä peräti neljä.

Riihimäen voittaja Ville Vatanen, 17, voitti Nuorten mestaruuden jo toissa kaudella ja siirtyi SM4-luokkaan viime kaudeksi. Ikänsä puolesta Nuorten SM -luokkaan Vatanen kelpuutetaan kuitenkin vielä tänä vuonna ja näin Keski-Karjalan UA:n lupauksella on mahdollisuus napata jo toinen Nuorten titteli ensimmäisenä sen historian aikana. 

Lauri Halonen. Kuva: Toni Ollikainen / AKK

Lauri Halonen, Kouvola! 

Suurimman huomion varasti kuitenkin toiseksi ajanut 14-vuotias Lauri Halonen. Kouvolasta kotoisin oleva nuorukainen ajoi Riihimäellä ensimmäisen SM-rallinsa ja oli heti toinen. Monet saattoivat hieraista silmiään, Halosen itsensä lisäksi. Ralli SM -seuraajat äänestivätkin hänet kisan säväyttävimmäksi kuljettajaksi.

Taakse jäi monta kokeneempaa kuljettajaa, mutta ei Halonenkaan ”tyhjästä” parrasvaloihin noussut. Nuoresta iästään huolimatta takana on jo monta vuotta erilaisilla moottorikäyttöisillä kulkineilla kisailua.

– Kyllähän tämä on pitkän työn ja harjoittelun tulos. Lauri aloitti autourheilu-uransa kuusivuotiaana ja sen jälkeen on ajettu etenkin crosskartia, mutta myös kartingia ja on tuossa jo rallejakin aikamoinen määrä koluttuna. Crosskarteissa menestystä on tullut niin kotimaisessa SM-sarjassa kuin pohjoismaisessa RallyX Nordic -sarjassa, näissäkin monessa eri luokassa, Laurin isä Sami Halonen taustoittaa.

– Takana on tuhansia kilometrejä eri vehkeillä niin kyllähän se väkisinkin opettaa. 

– Karting jäi lopulta vuonna 2019, kun crosskart kiinnosti enemmän. Se on varmaan se, kun vehkeet sai laitettua sivuluisuun, isä Halonen naureskelee.

Ensimmäisen rallin Lauri ajoi Latviassa erilaisten sattumusten jälkeen tällä hetkellä Sami Pajarin kartanlukijana toimivan Enni Mälkösen kanssa. Tulokseksi irtosi heti luokkavoitto. Sittemmin kyytiin on hypännyt itsekin kuljettajana kunnostautunut Niklas Heino, jolla on plakkarissa esimerkiksi Nuorten SM -luokan (silloinen Nuorten Cup) kakkossija vuodelta 2019.

– Iso kiitos tästä kuuluu Laurin nykyiselle kartanlukijalle, Niklakselle. Lauri on käynyt Niklaksen kanssa nyt jo muutaman vuoden ajan vähintään kaksi kertaa viikossa tekemässä nuottitreeniä ja se on varmasti yksi selittäjä sille, miksi tulos Riihimäellä oli niinkin hyvä.  Halonen lisää kuitenkin, että tällä kaudella ei mietitä tuloksia vaan pääpaino on puhtaasti kokemuksen kartuttamisessa.

– Jalat on visusti maassa. Riihimäelläkään miehistö ei miettinyt tuloksia vaan keskittyi omaan tekemiseen ja maaliin pääsyyn. Pääasia on kuitenkin tässä iässä hauskan pitäminen. Sitten kun alkaa liikaa puristamaan, niin osa viehätyksestä katoaa, Halonen päättää. 

Joonatan Ylilammi. Kuva: Toni Ollikainen / AKK

Ylilammilla tavoitteena ura rallin huipulla

Halosen kanssa monta vuotta jo crosskart-aikoina kilpaillut Joonatan Ylilammi aloitti ralliuransa viime vuonna. Ensimmäisenä kilpailuna toimi ei enempää eikä vähempää kuin legendaarinen Arctic Lapland Rally, josta tuloksena oli oman luokan ylivoimainen ykkössija. Kauden päätteeksi plakkariin tuli vielä Nuorten SM -hopeaa. 

Nuorukaisten urat ovat kulkeneet samantyyppistä reittiä pitkin, crosskartia on ajettu jo pienestä pitäen. Joonatanin isä, Jarkko Ylilammi kertoo kuitenkin, että harjoittelulle ei ole kiireisessä arjessa siunaantunut aikaa vaan ura on ollut pitkälti kisojen kiertämistä. 

– Ei poika ole oikeastaan koskaan treenannut. Crosskart-aikoinakin ajettiin pelkästään kisoja, kun ei ollut aikaa treenata. Mutta kisoja ajettiin todella paljon niin talvella kuin kesälläkin. 

– Riihimäen Ralli SM -kauden avaukseenkin lähdettiin käytännössä ilman nuottitreeniä. Ulosajoon johtanut tilanne oli nimenomaan nuottivirhe, jossa vauhtia oli mutkaan tultaessa aivan liian paljon. Miehistö on kuitenkin kunnossa ja autokin selvisi kohtalaisen pienillä vaurioilla, Jarkko Ylilammi kertoo. 

– Jatkossa yritetään varmasti vähän jopa treenata, Ylilammi naurahtaa. 

Crosskarteissa takataskussa on jo useita mitaleja ja rallistakin siis jo yksi. Mikä on asetettu tulevaisuuden tavoitteeksi?  – Kyllähän pojan tavoite on siellä rallin huipputasolla, kilpaileminen WRC-tiimissä. Se, että onnistuuko se, jää tietysti nähtäväksi, mutta tahtoa kyllä riittää. 

Pekka Keski-Korsu. Kuva: Taneli Niinimäki / AKK

Konkarikuljettaja Pekka Keski-Korsu on nähnyt crosskartin nousun 

Riihimäellä SM5-luokan voittaneen Pekka Keski-Korsun pitkään autourheilu-uraan mahtuu kokemusta monista eri lajeista. Rallicrossia vuonna 2017 ajaneen Keski-Korsun tyttäret innostuivat hekin autourheilusta ja pian talliin piti hankkia crosskart. Perhe kiersi aktiivisesti crosskart-kisoja lajin Suomen ensiaskeleista vuodesta 2017 aina vuoteen 2022, jonka aikana lajin suosio kasvoi nopeaa vauhtia. 

Keski-Korsu muistuttaa, että ennen vuotta 2017 ei selkeää nuorisopolkua rallin pariin ollut kuin kartingin kautta ja sieltäkin monet jatkoivat formuloiden ja muiden ratalajien pariin ennemmin kuin ralliin. 

– Crosskart lajina on paljon lähempänä rallia ja nyt meillä on selkeä polku mitä edetä aina sieltä crosskart mineistä alkaen. Lauri ja Joonatan ovat hyviä esimerkkejä, mutta muutamaa ikäluokkaa vanhemmat Konsta Saarinen, Leevi Lassila ja Valtteri Koski ovat oikeastaan ne ensimmäiset crosskart-kuljettajat, jotka ovat ehtineet menestymään myös rallinkin parissa.  Keski-Korsun mainitsema kolmikko on ehtinyt niittämään mainetta niin Ralli SM- kuin Rallisprint SM -sarjoissa. 

Rasmus Tuominen. Kuva: Taneli Niinimäki / AKK

RX Academy -mestari Rasmus Tuominen hyvässä vauhdissa ensimmäisessä rallissaan

Ensimmäisen rallinsa Riihimäellä ajanut Rasmus Tuominen tunnetaan autourheilun monilahjakkuutena. Rata-autoilun SM-mitalisti, sekä rallicrossin kauden 2019 kansainvälisen RX Academyn mestaruuden voittaneella Tuomisella on edellä mainittujen lajien lisäksi taustaa niin rallisprintissä kuin digitaalisessa autourheilussa. 

Riihimäellä edessä oli uusi aluevaltaus, ensimmäinen ralli. 

– Olin ottanut jo pari vuotta sitten esiin, että Tunturiralli olisi hieno ajaa, ja oikeastaan siitä se ajatus sitten lähti. Alunperin piti ajaa siis vain Rovaniemi, mutta ollaan menossa myös Tuuriin talvikauden päätökseen. Töitä tehdään myös sen eteen, että päästään ajamaan myös kesärallit, Tuominen paljastaa. 

Tuominen ajoi SM5-luokassa hienosti viidenneksi. Rovaniemelle ei hyvästä sijoituksesta huolimatta ole asetettu tulostavoitteita. 

– Yllättävän hyvin meni ensimmäiseksi kisaksi. Peruspohjalla pystyy sopeutumaan, vaikka en ole kilpaa hetkeen ajanutkaan. Ajettiin kuitenkin koko ajan vaan omaa rallia eikä mietitty sijoituksia. Tärkein asia on nauttia eikä puristaa liikaa. 

– Kaikki ajaminen ja kokemus muista lajeista on auttanut sopeutumisessa ralliin. Nuottitreeniä ollaan tehty marraskuusta saakka ja tarkoitus on itse asiassa käydä kiertämässä vielä Riihimäen reitti uudestaan. Katsotaan videoilta paikat, joissa olisi parantamisen varaa. 

– Tykkään myös haastaa itseäni, itseluottamuksen pitää olla kohdillaan omaan tekemiseen.  Rallicrossin puolelta tulee uskaltaminen. Rallissa ei koskaan ole kahta samanlaista mutkaa ja crossissa mutkat muuttuu kierros kierrokselta. Rohkeutta pitää olla, ja se on crossissa aina läsnä, kun auto laitetaan poikittain mutkaan. 

Rallin SM-kausi jatkuu 1.-3. helmikuuta, kun vuorossa on kauden toinen osakilpailu, Rovaniemellä 59. kertaa ajettava legendaarinen Arctic Lapland Rally. 

Ilmoittautuneiden lista »
Sarjasäännöt »
Tiimimestaruuskilpailu »

Yksi kommentti artikkeliin ”Ralli SM: Autourheilun nuorisopolku kantaa hedelmää – Crosskart-nuoret huippuvauhdissa Ralli SM -sarjassa”

Vastaa