Urheiluhybridit – onko niistä mihinkään

Urheiluhybridit ovat olleet kasvava trendi autoteollisuudessa, jossa yhdistetään korkeaa suorituskykyä ja alhaista päästötasoa. Urheiluhybridit käyttävät hyväkseen sähkömoottoreita, joita tukee perinteinen polttomoottori, jolloin autolla on mahdollista saavuttaa suurempaa tehoa ja samalla vähentää polttoaineenkulutusta ja päästöjä. Vai olisiko sittenkin välimuoto plugin hybrid vai suoraan sähköversio?

Tällä hetkellä urheiluhybridejä on markkinoilla muutamia, kuten BMW i8, Acura NSX ja Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid. Nämä autot ovat erittäin suorituskykyisiä, mutta samalla myös kalliita ja teknisesti monimutkaisia.

Urheiluhybridien suosio tulee todennäköisesti kasvamaan tulevaisuudessa, kun autoteollisuus pyrkii entistä enemmän kestävään kehitykseen ja ympäristöystävällisiin vaihtoehtoihin. Hybriditeknologia kehittyy koko ajan, ja urheiluhybridit voivat tarjota mahdollisuuden yhdistää suorituskyky ja ympäristöystävällisyys entistä paremmin.

BMW i8

BMW i8 on urheilullinen plug-in hybridiauto, joka esiteltiin ensimmäistä kertaa vuonna 2013 Frankfurtin autonäyttelyssä. Auton ulkonäkö on futuristinen ja aerodynaaminen, ja se on varustettu innovatiivisella hybriditekniikalla.

i8:ssa on 1,5 litran turboahdettu kolmisylinterinen bensiinimoottori, joka yhdessä sähkömoottorin kanssa tuottaa yhteensä 374 hevosvoimaa. Auton voi ladata sähköverkosta, ja sen sähköajomatka on noin 37 kilometriä. Autolla voi ajaa myös pelkällä sähköllä jopa 120 kilometrin tuntinopeuteen asti.

BMW i8:n suurimmat hyödyt ovat sen urheilullisuus, tehokkuus ja ympäristöystävällisyys. Sen korkea hinta on kuitenkin ollut esteenä sen laajemmalle leviämiselle.

Acura NSX

Acura NSX on urheiluhybridi, joka esiteltiin ensimmäistä kertaa vuonna 2016. Auton hybridijärjestelmä koostuu 3,5-litraisesta V6-moottorista, joka tuottaa 573 hevosvoimaa yhdessä kolmen sähkömoottorin kanssa. Auton huippunopeus on 307 km/h ja se kiihtyy nollasta sataan km/h alle kolmessa sekunnissa. Acura NSX:ssä on myös nelivetojärjestelmä, joka parantaa auton ajettavuutta erityisesti haastavissa olosuhteissa. Autossa on lisäksi useita kehittyneitä ajonvakautus- ja ajoavustinjärjestelmiä, kuten aktiivinen ohjausjärjestelmä ja adaptiiviset iskunvaimentimet, jotka optimoivat auton käsiteltävyyttä ja mukavuutta.

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid on luksusluokan urheiluauto, jossa yhdistyy bensiini- ja sähkömoottorin voimat. Auton bensiinimoottori on 4,0 litran V8, joka tuottaa 550 hv:n tehon ja 770 Nm:n väännön. Sähkömoottori puolestaan antaa lisätehoa 136 hv:n verran, jolloin auton kokonaistehoksi tulee vaikuttavat 680 hv.

Auton akku on 14,1 kWh:n kapasiteetilla ja sen luvataan riittävän jopa 50 kilometrin sähköajoon. Sähkömoottori ja akku auttavat myös vähentämään bensiinimoottorin kuormitusta ja siten polttoaineen kulutusta. Auton yhdistetty kulutus on noin 3,5 litraa/100 km.

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid on erittäin nopea auto, joka kiihtyy nollasta sataan vain 3,2 sekunnissa. Auton huippunopeus on 315 km/h. Lisäksi autossa on lukuisia urheiluautoille ominaisia ominaisuuksia, kuten ilmajousitus, aktiivinen aerodynamiikka ja urheiluistuimet.

Vastaa